milyen egy jó oktatóanyag?

                                                  

milyen egy jó oktatóanyag? előszöris nézzük meg, hogy milyen nem. az mindig egyszerűbb, ha valamit fikáznunk kell. még mielőtt szó érné a ház elejét azért szeretném tisztázni, hogy... szóval vegyük azt az esetet, amikor beülsz az étterembe, és szar a kaja. ezt meg tudod akkor is fogalmazni, ha amúgy nem vagy miskacsillagos sztárszakács. vagy egy zenéről is meg tudod mondani, ha nagyon pocsékul szól. akkor is, ha azon, vagy azokon a hangszereken soha nem is próbáltál még játszani. szóval kritizálni igenis lehet, sőt kell is.
tehát milyen a rossz oktatóanyag? csak olyasmit közöl, amit mondjuk a google első találatban is megtalálok. monoton, egyhangú, unalmas. nincsenek gyakorlati példák. nincsenek hasonlatok. nincs humor. nincs elméleti háttér. nincs történelmi kitekintő. túl sok a hasztalan történelmi elmélyülés. nincs válasz a miértekre, csak a mikre.
és akkor milyen a jó? gondolom ennek az ellenkezője: újdonságot fogok általa megtudni, nem pedig azt, amit bárhol máshol is megkapok. figyelemfenntartó, izgalmas, érdekes, változatos, néhol vicces. van elméleti és gyakorlati rész egyaránt. lehet tudni arról, hogy miért igy alakult, van történelmi háttér, de csak érdekességképpen, érdekesen tálalva, hiszen nem ez a fő mondanivaló. és a tanfolyam után megkapom a válaszokat a miértekre. nemcsak a hogyanokra (arra is) vagy a mikre, de arra is, hogy miért éppen így. no nem azért, mert erre olyan nagy szükség lenne utána - bár lehet - sokkal inkább azért, hogy ne legyenek befoltozatlan lyukak a tudásbázisban. hogy az ember ne azt érezze, hogy valami félkész dolgot kapott és egy halom kérdés maradt megválaszolatlanul - sőt sok esetben megfogalmazatlanul.
hát szerintem ilyen.
van egy tök jó közmondás, ami némileg idekapcsolódik: "nincs rossz diák, csak rossz tanár" - ami azt akarja jelenteni, hogy a tanár kudarca az, ha a tanuló nem tanulja meg az anyagot. ekkor ő rontott el valamit. lehet, hogy túl unalmas, vagy nemtörődöm volt? az ugyanis nem tanitás, hogy "holnapra tanuljátok meg a hetedik fejezetet". ezt a könyvesboltok / könyvtárak is tudják, ehhez nem emberi erőforrás bármennyi fizetésért sem. ez kb a google calendar szintje.