az autók menjenek le, ne az emberek

                                                  

amikor beinditod az autód, akkor jönnek ki hátul a gázok. vagy elektromos autód van? ne legyenek kétségeid, nagyrészt még mai napig égetéssel, füstképzéssel jár az áram előállítása. mindössze annyi történt, hogy máshol keletkezik a füst. viszont minden esetben a légkört szennyezi. ugyanazt a légkört amit beszívunk akár a szobában vagyunk, akár a szabadban. csakhogy a légkör nagy, régen elég volt legyezni a kezeddel egyet és máris kaptál friss levegőt. de olyan sok büdösgáz (ide sorolom az amúgy szagtalan széndioxidot is, csak egyszerűbb így irni róluk) került a levegőbe, hogy vannak időszakok és helyek a földön, amikor hiába legyezgetsz, már nem kapsz friss levegőt. na és itt jön, amiről szól ez a bejegyzés: minden út legyen a föld alatt. hátránya, hogy drága, drága megépíteni, drága fenntartani, drága mert baleset esetén a tereléshez biztosítandó utat is ki kell építeni. drága a friss levegő bejuttatása is, valamit a szennyezett levegő szűrése. drága, mert nincs rá kínálat. és mégis milyen előny származna ebből, ha már ennyire drága? tisztább levegő. ha városban laksz, akkor lehet hogy nem is veszed észre, csak majd amikor 40-50 évesen tüdőrákkal diagnosztizálnak, hogy valami nincs rendben. aztán több hely marad. nem kell minden felszabaduló helyet a mezőgazdaságnak feláldozni, akár lehet hagyni a természetet visszavadulni, vagy fákat ültetni. ez amúgy nem jelentéktelen, kb 1200 négyzetkilométer csak magyarországon + egyéb épitmények, pl benzinkút/parkoló/stb.

szép utópisztikus álom, de játszunk kicsit a gondolattal, hogy mégis mi maradna akkor a felszinen? közösségi helyek és vadvilág ami átvenné az utak helyét. járművek lennének fenn is, mert gondolom senki sem akar lóval szántani - bár épp a nyáron láttam egy bácsit ökörrel szántani. és mi a helyzet a repülővel? hát az vagy marad, vagy nem, gondoljunk csak elon musk loop-jára. és mi lenne a légyszennyezéssel, ha egycsapásra megszűnne (tegyük fel hogy nagyon nagy hatákonysággal lenne szűrhető) nos, még egy járulékos haszon is van: a frissnek tekintett, de kismértékben szennyezett levegőt beszivva a rendszer, azt megtisztitva juttatná vissza a légkörbe. aztán, mi van ha baleset/karbantartás van. marad a kerülőút. és amúgy lehetne már kicsit optimálisabban tervezni ezeket az utakat, mint a jelenlegiek, mert azok kanyarognak jobbra-balra látszólag feleslegesen, valójában a legtöbb esetben területtulajdonlási problémák miatt. szóval az autók menjek le a föld alá szépen, aztán amig pöfögnek, addig ott pöfögjenek, amikor meg már nem pöfögnek, akkor is maradjanak meg eszköznek, ne pedig célnak. ez alatt azt értem, hogy az autózás maradjon meg az A pontból B-be jutás eszközének, ne pedig annak hogy önmagában az autózás miatt autózzon valaki.