újítás a traffipaxok környékén

                                                  

az egész egy értelmetlennek tűnő törvénymódosítással kezdődött: a közlekedésben a sebességkorlátozás nem csak a gépjárművekre, motorokra, stb vonatkozik, hanem a közlekedésben résztvevő személyekre. eleinte ment a vita, hogy akkor az utas fizessen gyorshajtásért abban az esetben ha nincs is jogosítványa, de végül mindenki megnyugodott, semmi ilyesmi nem történt. minden ment tovább a régi kerékvágásban. amúgy modernizálódik a rendőrség, ez már tény. de most (a fentiek után) egy egészen érdekes újítást vezettek be a sebességmérés tekintetében: az indirekt sebességmérést. hogyan is történik ez? már régóta ismert az olyasfajta mérés, ahol A és B pont közötti sebességet a két ponton való áthaladás időpontjából számolják. például, amikor egy (amerikai) államon halad keresztül az ember, akkor belépésnél rögzitésre kerül a rendszám mellé az időpont is. ugyanígy kilépésnél is. majd egy ravasz matematikai műveletsorral (ahol az államon átívelő út hosszát elosztják az eltelt idővel) megkapják az átlagsebességet. ha ez nagyobb mint X, és a rendszám nincs a kivételezettek között, akkor már indul is a birságolási folyamat. na, a magyarok ennél sokkal költségkimélőbb módszer választottak, melyben nem kell rendszámfelismerő.

tehát, mivel a törvény immár személyekre is vonatkozik, így nem állta útját már semmi annak, hogy a mobilok cellainformációi alapján (értelemszerűen a technológiából adódó pontatlanság miatt csak angyobb távolságokra) küldjenek ki gyorshajtásról csekkeket. hogyan is működik a dolog? tegyük fel hogy kálmán, zsolt és ronáldó együtt mennek le a balatonra miskolcról a most újított bmw-vel. magukkal viszik a 4 éves rikárdót is. induláskor a cellainformációk alapján mindhárman miskolcon vannak, majd pár perccel több mint két órával később siófokon találkoznak az enyingi haverokkal. viszont a távolság picit több mint 300 km, azaz ha végig minden le és felhajtón, kereszteződésben és mindenhol a magyarországon megengedett autópályás maximummal, 130-al mennének, akkor sem érnének oda ennyi idő alatt. csak úgy történhetett, hogy legalább egy kis szakaszon túllépték a megengedett sebességet. na de kit büntessen meg a rendőrség, ha nincs egyiknek sem (vagy épp mindháromnak van) jogosítványa? tök egyszerű: ha bárhol, menet közben készült róluk személyazonosításra alkalmas fotó, akkor az azon látható sofőr lesz megbírságolva. ha ilyen nem készült, de a fotón felismerhető a rendszám, akkor az autó üzembentartója.ha ilyen adat sem áll rendelkezésre, akkor minden együtt utazót becibálnak a bíróságra, hogy ott döntsék el önbevallás alapon, hogy ki vezetett. ha eldőlt, akkor ő fizet, ha nem dőlt el, akkor egyenlő arányban az együtt utazó nagykorúak fizetnek. ennél még egyszerűbb a helyzet, amikor nem egy akkora család utazik egyszerre, hanem csak egy fő - akkor a bíróságon történő önbevallás automatikusan megtörténik. és még egy apró technikai részlet: vajon hogyan párosítják össze a mobilos cellainformációt az autópályán készült fotóval? van az okmányokba készült fotó, ami alapján arcfelismerő működik a sebességmérő kameráknál rögzitett felvételeken is. hát igy